Munkatársi portál

Image

A Pannon Egyetem összefog a Flex Kft-vel a forrasztási technológia megbízhatóságának növelése érdekében

A „Folyasztószer-minimalizált forrasztás nagyfeszültségű autóipari termékekhez” című projektet közösen finanszírozza a Flex Kft, a Pannon Egyetem és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), amelynek összköltsége 1.339.723.068 Ft. A cél egy új típusú forrasztási technológia kifejlesztése annak érdekében, hogy javítsák a hibrid és az autonóm járművekben alkalmazott nagyfeszültségű, autóelektronikai szerelvények élettartamát és megbízhatóságát.

„A nagyfeszültségű autóipari szerelvények megbízhatóságát sok tényező befolyásolja” – mondta Dr. Lukács Attila, a Zalaegerszegen működő Flex Kft. mérnökségvezetője. „A Pannon Egyetemmel együttműködve igyekszünk kifejleszteni egy megbízhatóbb ipari megoldást, amely kielégíti a műszaki, gazdasági és környezetvédelmi követelményeket egy kiváló minőségű forrasztott kötéssel, amelyhez nem, vagy csak minimális mennyiségű folyasztószert kell használni.”

A folyasztószer egy vegyi anyag, amelyet a forrasztásoknál használnak arra a célra, hogy segítse a forraszanyag nedvesítését az összekötendő fémfelületeken a forrasztott kötés létrehozására. A folyasztószer esetleges maradéka viszont befolyásolja a termék megbízhatóságát, különösen a nagyfeszültségű elektronikus szerelvények esetén, amelyeket a autóipar egyre szélesebb körben használ.

„A célunk az, hogy kielégítsük az egyre nagyobb piaci igényt egy alternatív megoldással” – mondta Dr. Szalai István a Pannon Egyetem professzora. A világ egyik legnagyobb elektronikai gyártójával, a Flex-szel való együttműködés és a Zalaegerszegen lévő hibaelemző laboratóriumuk bevonása jelentős szellemi értéket és szakértelmet biztosít ehhez a törekvéshez.”

A csapatnak sokféle témát kell tanulmányoznia, mint pl. a folyasztószer maradéka által okozott ionos szennyezés, ionvándorlás, anyagkicsapódás, kúszó áramok, valamint a felületek tisztítása és aktiválása atmoszférikus nyomáson üzemelő plazmával. Ez az együttműködés fontos a régió versenyképessége szempontjából és támogatja a növekedésben lévő autóipari szektort Magyarországon. A projekt azonosítója: 2020-1.1.2-PIACI KFI-2020-00141.

 

The University of Pannonia joins forces with Flex Ltd. to boost reliability of soldering technology

The University of Pannonia has partnered with Flex on a government supported research project to improve the performance and reliability of solder technology used in automotive parts production and performance-critical products.

The project entitled ’Flux-minimized Soldering for High Voltage Automotive Products’ is co-funded by Flex, The University of Pannonia and the Ministry of Innovation and Technology (ITM), at a cost of  HUF 1,339,723,068. Its goal is to develop a new type of soldering technology to improve the performance and reliability in high-voltage electronic products like to those used in hybrid and autonomous vehicles.

“The reliability of high-voltage electronic assemblies can be affected by a number of factors”, says Dr. Attila Lukács, Engineering Manager at Flex in Zalaegerszeg.  “We are working with the University of Pannonia to develop a more reliable commercial solution that meets technical, economic and environmental requirements by creating a high-quality solder joint without flux or a minimal amount of flux.”

Flux is a chemical agent used in the soldering process that helps the solder flow onto the work surface to complete a joint. However, it can leave a residue behind that can affect performance, particularly in high-voltage electronic assemblies like those used in the automotive sector.

“Our goal is to meet the growing market demand for an alternative solution”, says Dr. István Szalai, Professor from The University of Pannonia. “Working with Flex, one of the largest electronics manufacturers in the world and their Failure Analysis laboratory in Zalaegerszeg brings significant intellectual value and commercial know-how to this venture.”

Addressing the issues of ionic contamination from flux residues, ion migration, material precipitation, creep currents, and so on, will require the team to investigate solutions including surface cleaning and activation with atmospheric pressure plasma. This collaboration is important for the competitiveness of the region and supports the growing automotive sector in Hungary.  The project ID: 2020-1.1.2-PIACI KFI-2020-00141.

NKFIA infoblokk kerettel program fekvo 2019 HU